Laadpalen hadden al veel eerder hun opmars kunnen maken in de wereld. Want toen aan het eind van de 19e eeuw de auto als voertuig opkwam was, elektrisch rijden minstens zo populair als rijden in auto’s op brandstof. Uiteindelijk won de brandstofmotor het toch van de elektrische en sindsdien is de benzineauto heer en meester op de weg. Of eigenlijk, was. Want al weer een paar jaar is de elektrische auto bezig weer op voorsprong te komen. En dit keer lukt het, want elektra heeft de wind in de zeilen door de milieuproblematiek. Daardoor komen er niet alleen veel meer elektrische auto’s maar natuurlijk ook oplaadpunten. De laadpaal is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. In dit artikel enkele trends rond deze laadstations.
Laadpaal met hersens
De ontwikkelingen rond laadpalen gaan supersnel. Dat was tien jaar terug nog niet te verwachten. Een van de belangrijkste trends is dat de gemiddelde laadpaal aan het slimmer is. Het is niet langer alleen een paal waar je een stekker in kunt stoppen. Zo kunnen ze aangeven wanneer de accu vol of voor 80% gevuld is; de laatste 20% vult namelijk veel trager, vandaar. En ook hebben apparaten de mogelijkheid zich te koppelen aan de energiemarkt om zo het beste moment voor opladen aan te kunnen geven.
Staat mooi aan de rand van de oprit
De design industrie heeft het laadstation ook ontdekt. Niet langer heb je grote en lelijke bakken naast je oprit staan. De laadpaal is echt charmant en elegant aan het worden, met goed uitgekiende designs. Er zijn zelfs al exemplaren tot kunstwerken uitgeroepen. Het laadstation verovert steeds meer terrein in Nederland. De laatste jaren is dan ook de behoefte enorm gegroeid. Er zijn meer dan 200 nieuwe oplaadpunten per dag nodig om de elektrische rijder te blijven voorzien van stroom. Geschat wordt dat in de nabije zeven jaar Nederland wel 1,7 miljoen extra laadpalen nodig kan hebben.
Thuis laden
Begin 2023 kan je al bij zo’n 82.000 openbare laadpunten terecht. Wil je snelladen, dan moet je het doen met zo’n 1800 snellaadpunten. Geconstateerd wordt dat de wachttijd bij openbare laadpunten alleen maar toeneemt. Vandaar waarschijnlijk ook dat steeds meer particulieren ertoe overgaan een eigen laadpunt thuis neer te zetten. Al meer dan 100.000 huishoudens laden hun auto bij de eigen oprit terwijl ze zelf in dromenland verkeren. Vooral het thuisladen met zonnepanelen gaat een grote trend worden. Dat kan niet anders want de huidige thuisladers zijn gemiddeld wel heel goed voorzien van zonnepanelen. Bijna 80% van de thuisladers heeft zonnepanelen. Landelijk schommelt dit cijfer rond de 20%. Overigens heeft de hogere energieprijs niet echt invloed op het laadgedrag thuis. Ook na flinke verhogingen van de energiecontracten blijven mensen rustig thuisladen.
Laadpaal bij bedrijven
Ook een laadpaal trend maar dan wel eentje van bureaucratische orde is de regelgeving. Vooral bij bedrijven telt deze trend. Bij renovatie of nieuwbouw van een bedrijfspand is het verplicht bij minimaal tien parkeerplaatsen één laadpunt te realiseren. En dat er al infrastructuur wordt aangelegd om in de toekomst meer laadpalen te kunnen neerzetten. Tot slot: op vakantie gaan. Dat gaat ook meer met de elektrische auto gebeuren want nieuwe auto’s kunnen steeds meer kilometers aan zonder tussentijds te moeten laden.